Preview

Actual Problems of Russian Law

Advanced search

Corruption in Educational Organizations: Concept and Characteristics

https://doi.org/10.17803/1994-1471.2016.73.12.133-144

Abstract

The problem of corruption in education is closely linked to issues such as the quality and availability of Russian education, efficiency of distribution of material, labor and other resources. To date, science has developed neither a universal definition of corruption, nor terms characterizing its individual aspects. There is no consensus on the issue of terminology in the field of anti-corruption apparatus, the education sector; categorical concepts unit is not standardized. The article attempts to introduce a new scientific concept - "corruption in educational organizations". The author examines the specified concept as a characteristic of such constructive signs of corruption, as public danger, the sphere of existence, the subjects of corruption, official use, occupation, status, objectives and motivations of subjects of corruption. In support of her position, the author analyzes not only the works of Russian and foreign scientists, but also provides the results of the sociological research data of their predecessors; nevertheless, she relies on the results of her own research conducted in 2014-2015.

About the Author

N. P. Bukharina
Siberian Federal University
Russian Federation


References

1. Аллак Ж., Пуассон М. Коррумпированные школы, коррумпированные университеты: что можно сделать? / пер. с англ. - Париж : Международный институт планирования образования, ЮНЕСКО, 2014. - 361 с.

2. Борьба с коррупцией: миссия выполнима? / Исследование ВЦИОМ. М., 2015. URL: http://w ciom.ru/ index.php? id=515&uid=115189 (дата обращения: 07.04.2015).

3. Коррупция и взяточничество : Исследование Социологического центра Ю. Левады. М., 2008. URL: http://www.levada.ru/15-07-2008/korruptsiya-i-vzyatochnichestvo (дата обращения: 15.04.2015).

4. Осипова Т. А. Проявление коррупции в сфере образования: состояние и возможные пути противодей ствия ей (на примере Республики Мордовия) // Организованная преступность и коррупция: результаты криминолого-социологических исследований. - Саратов : Сателлит, 2008. - Вып. 3. - С. 52-58.

5. Осипян А.Л. Коррупция в послевузовском образовании / пер. с англ. // TERRA ECONOMICUS. - 2010. - Т 8. - № 3. - С. 48-63.

6. Оценка эффективности государственной политики в сфере безопасности и противодействия коррупции в Красноярском крае // Отчет по результатам проведения социологического исследования. - Красноярск, 2013. - С. 36-40. URL: http://www.krskstate.ru/korrup/page4599 (дата обращения: 15.05.2015).

7. Плохов С. В. Противодействие коррупционной преступности в социальной сфере (на примере здравоохранения и образования Волгоградской и Саратовской областей) : дис. канд. юрид. наук. - Саратов, 2013. - 278 с.

8. Разработка и внедрение комплекса мер по формированию устойчивой гражданской антикоррупционной позиции у студентов Сибирского федерального университета : материалы грантового исследования, выполненного при поддержке КГАУ «Красноярский краевой фонд поддержки научной и научно-технической деятельности» / под рук. канд. юрид. наук, доц. И. А. Зыряновой. - Красноярск, 2010. - 95 с.

9. Российская коррупция: уровень, структура, динамика. Опыты социологического анализа / под ред. Г. А. Сатарова. - М. : Фонд «Либеральная Миссия», 2013. - 752 с.

10. Состояние бытовой коррупции в Российской Федерации (на основании результатов социологического исследования, проведенного во втором полугодии 2010 г.) : Исследование Фонда «Общественное мнение» по заказу Министерства экономического развития Российской Федерации. - М., 2011. - С. 5-26, 31. URL: http://fom.ru/Bezopasnost-i-pravo/138 (дата обращения: 15.04.2015).

11. Хейнеман С. П. Образование и коррупция // Социология и коррупция : научно-практич. конференция, 20 марта 2003 г., г. Москва. - М. : РНОПЭ, 2003. - С. 206-221.

12. Шереметьев А. В. Субъекты образовательных правоотношений: теоретико-правовое исследование : дис.. канд. юрид. наук. - М., 2015. - 196 с.


Review

For citations:


Bukharina N.P. Corruption in Educational Organizations: Concept and Characteristics. Actual Problems of Russian Law. 2016;(12):133-144. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/1994-1471.2016.73.12.133-144

Views: 616


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-1471 (Print)
ISSN 2782-1862 (Online)