Preview

Actual Problems of Russian Law

Advanced search

PRACTICE-ORIENTED METHODS IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF LAW UNIVERSITIES

https://doi.org/10.17803/1994-1471.2017.75.2.011-015

Abstract

The development of a modern society and Russia's accession to the Bologna process have resulted in changing the requirements set down for training, including the field of jurisprudence. The article analyses the problems of training lawyers in conditions of transition to the Bologna system and changing requirements imposed on a graduate of a law university. One of the main modern requirements in legal education amounts to the development of a creative, proactive specialist possessing organizational skills and an ability to put new achievements of scientific thought into practice. The educational process subjected to reforms requires changes in the system of assessment of student knowledge and skills. The author suggests that the practice-oriented teaching methods should be distinguished from practice-oriented elements implemented in assessment tools. The author submits her own understanding of the system of assessment tools. The author concludes that today the forms of control should become a kind of continuation of teaching methods; students' scientific research is a way to meet modern requirements to the educational results of graduates of law universities.

About the Author

V. V. Komarova
Kutafin Moscow State Law University
Russian Federation


References

1. Богданова Н. А. Общее и особенное в методологии конституционного права и методике его преподавания // Конституционное право и конституционная компаративистика в системе российского юридического образования: сборник докладов. - М.: Институт права и публичной политики, 2009. - С. 103-109.

2. Бондарь Н. С. Российское юридическое образование как конституционная ценность: национальные традиции и космополитические иллюзии. - М.: Юрист, 2013. -- 62 с.

3. Бондарь Н. С. Российское юридическое образование как конституционная ценность: национальные традиции и космополитические иллюзии. - Ростов н/Д, 2013. - С. 8, 41.

4. Зорькин В. Д. Конституционно-правовое развитие России. - М.: Норма, Инфра-М, 2011. С. 581.

5. Кененова И. П. Методология и методика преподавания конституционного права зарубежных стран // Сравнительное конституционное обозрение. - 2009. - № 6 (73). - С. 66-71.

6. Комарова B.B. Юридическое образование сегодня // Образование и право. - 2010. - № 3. - С. 7-15.

7. Комарова В. В. Реформа образования и дисциплины государственно-правовой специализации // Право и жизнь. - 2012. - № 166 (4). - С. 182-196.

8. Комарова В. В. Рецензия на учебник для бакалавриата В.Е. Чиркина «Конституционное право» // Образование и право. - 2016. - № 2.

9. Кутафин О. Е. Источники конституционного права Российской Федерации. - М., 2002. - С. 53.

10. Морозова С. А. Актуальные проблемы методики преподавания юриспруденции в вузе // Право и образование. - 2010. - № 6. - С. 40-46.

11. Овсепян Ж. И. Кризис и необходимость нового подъема преподавания конституционного права в вузах России // Lex Russica. - 2013. - № 11.

12. Синюков В. Н. Юридическое образование в контексте российской правовой культуры // Журнал российского права. - 2009. - № 7. - С. 31-45.


Review

For citations:


Komarova V.V. PRACTICE-ORIENTED METHODS IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF LAW UNIVERSITIES. Actual Problems of Russian Law. 2017;(2):11-15. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/1994-1471.2017.75.2.011-015

Views: 461


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-1471 (Print)
ISSN 2782-1862 (Online)