Preview

Actual Problems of Russian Law

Advanced search

THE ROLE OF LEGAL FOUNDATIONS OF THE EDUCATIONAL PROCESS REGULATION AND METHODOLOGY OF TEACHING CONSTITUTIONAL LAW

https://doi.org/10.17803/1994-1471.2017.75.2.022-028

Abstract

The subject of a scientific study carried out for the purpose of this paper covers the questions of consolidating principles and legislative regulation of educational activities using the example of teaching constitutional law in the paradigm of constitutional law. The author makes a comparative analysis of constitutional law implementation of principles regulating educational activities in different states; he proposed the definition of the concept "the legal basis for the regulation of the educational process." The legislation and literature analysis carried out for the purpose of this inquiry revealed major shortcomings in the legal regulation of the educational process, problems of choosing and implementation of methods of teaching constitutional law, and helped to formulate certain proposals. The main conclusion that is made according to the results of the study is that the federal legislation governing the education process needs to be further improved. The main contribution that is made by the author in this article includes clarification of the content and the role of the principles applied to regulate educational activities in the Russian Federation, as well as identification of the need for further regulation of public relations in this sphere by the Federal legislator in strict accordance with the legal basis of the regulation of the educational process.

About the Author

A. M. Osavelyuk
Kutafin Moscow State Law University
Russian Federation


References

1. Болотова Е. Л. Конституционно-правовое регулирование свободы преподавания // Теория и практика российского конституционализма: сб. докладов научно-практической конференции, посвященной 75-летию со дня рождения академика О. Е. Кутафина, 26 июня 2012 г. / отв. ред. В.И. Фадеев. - М.: МГЮА, 2013.

2. Галузо В. Н., Осавелюк А. М., Эриашвили Н. Д. Образование и воспитание в Российской Федерации: поиск оптимального сочетания // Особенности преподавания юридических дисциплин в современных условиях: сб. материалов круглого стола (27марта 2015 г., г. Москва) / под общ. ред. О.Д. Жука; Акад. Ген. прокуратуры Рос. Федерации. - М., 2015. - С. 206 - 211.

3. Конституционное право России: учебник для студентов вузов / под ред. Б.С. Эбзеева, А.С. Прудникова. - 5-е изд. перераб. и доп. - М.: Юнити-Дана, 2012.

4. Конституционное право России: учебник для студентов вузов / под ред. Б.С. Эбзеева, Е.Н. Хазова, А.С. Прудникова. - 7-е изд. перераб. и доп. - М.: Юнити-Дана, 2015.

5. Кутафин О. Е. Предмет конституционного права. - М.: Юристь, 2001.

6. Международное право: сборник документов / сост. Н. Т. Блатова, Г. М. Мелков. - М., 2009.

7. Осавелюк А. М. Методика преподавания юриспруденции в высшей школе: учеб. пособие для магистрантов по направлению «Юриспруденция». - 2-е изд. испр. и доп. / А.М. Осавелюк. - М.: ТЕИС, 2014.

8. Фадеев В. И. Исторический метод и проблемы его использования в науке конституционного права // Материалы IV Международной научно-практической конференции «Кутафинские чтения». Секция конституционного и муниципального права / отв. ред. В.И. Фадеев, Г.Д. Садовникова. - М., 2012.


Review

For citations:


Osavelyuk A.M. THE ROLE OF LEGAL FOUNDATIONS OF THE EDUCATIONAL PROCESS REGULATION AND METHODOLOGY OF TEACHING CONSTITUTIONAL LAW. Actual Problems of Russian Law. 2017;(2):22-28. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/1994-1471.2017.75.2.022-028

Views: 451


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-1471 (Print)
ISSN 2782-1862 (Online)