Preview

Actual Problems of Russian Law

Advanced search

The Concept of Natural Law and its Development in the History of Moral Philosophy

https://doi.org/10.17803/1994-1471.2017.76.3.049-055

Abstract

The article deals with the logical structure and the development history of the concept "natural law" (jus naturale) within the framework of the paradigm that preceded the New Europe history of European moral philosophy: Greek- and Latin-speaking periods. The author identifies practical-legal and theoretical-philosophical aspects of the concept of natural law. The author insists on the necessity to study the second aspect with a view to clarifying the general theoretical foundations of jurisprudence and ethics, as well as enhancing their interdisciplinary communication. The paper substantiates an approach to the analysis of the concept «natural law" in the light of methodology of the discipline "History of Concepts." The author briefly outlines the paradigm on which the study has been built. The article provides an analysis of contradiction of the concept «natural law" that was fixed in the so-called "discussion physis-nomos" (nature vs. an establishment) in ancient Greek philosophy. The author demonstrates the role of this contradiction in the development of the theory of natural law. He differentiates two lines of the development of the theory of natural law in accordance with two sides of this controversy: the theory of human nature (reasonable and social), on the one hand, and the theory of natural normativity (subject and object as the requirement of natural law), on the other hand. The author demonstrates the role of Greek philosophy and Christian theology in the development of these theories. He explicates the link of «natural law" with key concepts, provides its theoretical context: human nature, reasonable nature (natdra rationalis) is a natural "society" (societas) of a human, moral action (actus moralis, actio moralis), natural law (lex naturalis), divine law (lex divïna), and conscience (conscientia). A historical and philosophical context of the development of the theory of natural law is illustrated with a number of paradigmatic wordings borrowed from the works of the most significant thinkers that developed different sides of the theory -- from Aristotle to Hugo Grotius. The paper notes terminology and conceptual gap between antique, medieval and early New European moral philosophy, on the one hand, and modern humanities and social sciences, on the other. The author highlights the necessity to overcome it by means of analyzing philosophical foundations of ethical and legal thoughts defined in the philosophical tradition of natural law.

About the Author

A. A. Sochilin
Institute of Philosophy of the RAH; Pirogov RNRMU
Russian Federation


References

1. Институции Юстиниана / пер. с лат. Д. Расснер ; под ред. Л. Л. Кофанова, В. А. Томсинова. М., 1998. Книга 1. Титул II. С. 17.

2. Бартошек М. Римское право: понятия, термины, определения. М., 1989. С. 165.

3. Посредником при этом, как известно, выступил Цицерон (см., например: АннерсЭ. История европейского права. М., 1994. С. 110).

4. Williams B. Why Philosophy Needs History // Essays and reviews. 1959-2002. Princeton, 2014. P. 405-412

5. Гусейнов А. А. Этика // Этика: энциклопедический словарь / под ред. Р. Г. Апресяна и А. А. Гусейнова. М., 2001. С. 574.

6. Аристотель. Метафизика // Собр. соч. в 4 т. Т. 2. М., 1978. С. 65.

7. Аристотель. Политика // Собр. соч. в 4 т. Т. 4. М., 1983. С. 63.

8. Donagan A. Thomas Aquinas on human action // The Cambridge History of Later Medieval Philosophy. Cambridge, 1982. P. 642-654

9. Классическое определение представлено у Цицерона. В Новое время наиболее известна формулировка Гуго Гроция (см. Цицерон. Об обязанностях I, IV, 12 // Цицерон. О старости. О дружбе. Об обязанностях. М., 1974. С. 61

10. Гроций Г. О праве войны и мира / пер. с лат. А. Л. Саккетти. М., 1994. Prolegomena, VI. С. 45

11. Гаджикурбанова П. А. Аристотель и стоики о природе добродетели // Философия и этика: сборник научных трудов к 70-летию академика РАН А. А.Гусейнова. М., 2009. C. 180-181

12. Гусейнов А. А. Золотое правило // Этика: энциклопедический словарь. С. 156-158

13. Цицерон. Об обязанностях. III, VI, 28 // Указ. соч. С. 130-131

14. Фрагменты ранних стоиков / пер. и коммент. А. А. Столярова. М., 1998. Т. I: Зенон и его ученики. С. 73

15. Гаджикурбанова П. А. Этика ранней стои. Учение о должном. М., 2012. С. 147-155

16. Annas J. The Morality of Happiness. New York, Oxford, 1993. P. 135-141

17. Апресян Р. Г. Совесть // Этика: энциклопедический словарь. С. 449-451

18. Фома Аквинский. Сумма Теологии. Ia-IIae, q. 87, a. 1 // Фома Аквинский. Сумма теологии: пер. с лат. / под ред. Н. Лобковица, А. В. Апполонова. М., 2012. Т. IV: Первая часть Второй части. Вопросы 68-114

19. Нерсесянц В. С. Право // Новая философская энциклопедия: в 4 т. / Ин-т философии РАН

20. Нац. обществ.-науч. фонд ; предс. науч.-ред. совета В. С. Степин. М., 2001. Т. 3. С. 305-307

21. Институции Юстиниана / пер. с лат. Д. Расснер; под ред. Л. Л. Кофанова, В. А. Томсинова. - М., 1998. - 400 с.

22. Новая философская энциклопедия: в 4 т. / Ин-т философии РАН; Нац. обществ.-науч. фонд; предс. науч.-ред. совета В. С. Степин. - М., 2000-2001.

23. Фрагменты ранних стоиков. Т. I. Зенон и его ученики / пер. и коммент. А. А. Столярова. - М., 1998. - 256 с.

24. Этика: энциклопедический словарь / под ред. Р. Г. Апресяна и А. А. Гусейнова. - М., 2001. - 671 с.

25. Аннерс Э. История европейского права. - М., 1994. - 397 с.

26. Аристотель. Собр. соч.: в 4 т. - М., 1976-1983.

27. Бартошек М. Римское право: понятия, термины, определения. - М., 1989. - 448 с.

28. Гадамер Г.-Г. История понятий как философия // Актуальность прекрасного. - М.: Искусство, 1991. - С. 26-43.

29. Гаджикурбанова П. А. Аристотель и стоики о природе добродетели // Философия и этика: сборник научных трудов к 70-летию академика РАН А. А. Гусейнова. - М., 2009. - С. 171-183.

30. Гаджикурбанова П. А. Этика ранней стои. Учение о должном. - М., 2012. - 219 с.

31. Гроций Г. О праве войны и мира / пер. с лат. А. Л. Саккетти. - М., 1994. - 868 с.

32. Гусейнов А. А. Античная этика - М., 2003. - 270 с.

33. Фома Аквинский. Сумма теологии: пер. с лат. / под ред. Н. Лобковица, А. В. Апполонова. - М., 2012. - Т. IV: Первая часть Второй части. - Вопросы 68-114. - 688 с.

34. Цицерон. О старости. О дружбе. Об обязанностях. - М., 1974. - 247 с.

35. Annas J. The Morality of Happiness. - New York, Oxford, 1993. - 516 p.

36. Donagan A. Thomas Aquinas on human action // The Cambridge History of Later Medieval Philosophy. - Cambridge, 1982. - P. 642-654.

37. Guthrie W.K.C. The Sophists. - Cambridge, 1977. - 356 p.

38. Irwin T Later Christian Ethics // The Oxford Handbook of the History of Ethics / Ed. by Roger Crisp. Oxford, 2013. - P. 184-205.

39. Murphy M. The Natural Law Tradition in Ethics // The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2011 Edition) / Ed. by Edward N. Zalta // URL: http://plato.stanford.edu/archives/win2011/entries/natural-law-ethics/.

40. Williams B. Why Philosophy Needs History // Essays and reviews. 1959-2002. - Princeton, 2014. - P. 405-412.

41. Гусейнов А. А. Античная этика. М., 2003. С. 93-97

42. Guthrie W.K.C. The Sophists. Cambridge, 1977. P. 55-134


Review

For citations:


Sochilin A.A. The Concept of Natural Law and its Development in the History of Moral Philosophy. Actual Problems of Russian Law. 2017;(3):49-55. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/1994-1471.2017.76.3.049-055

Views: 3962


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-1471 (Print)
ISSN 2782-1862 (Online)