Preview

Actual Problems of Russian Law

Advanced search

General and special components of legal institutionalization of political parties in the russian federation

https://doi.org/10.17803/1994-1471.2017.80.7.011-018

Abstract

In writing the article the author has set himself the task of examining peculiarities of the process of legal institutionalization by means of the legislation regulating political parties. The following methods were used to accomplish this task: a historical method, a method of legal hermeneutics, and a formal-juridical method. As a result of the survey, while comparing the methods of political regulation, the author criticizes affiliation of the political parties' institution to the branch of the legal science and brings the political parties' institution to the forefront as an object at which relevant legal norms are aimed. Therefore, the object of legal institutionalization is always dependent on the goals pursued in the process of formulating, adopting and implementing rules within the framework of the legal institution. The author determines general and special elements that define institutional characteristics of Russian political parties organizations. Common elements depend on the chosen model of state regulation of relations as they affect the nature and content of the law, their legal nature and affiliation to a certain branch, as well as the mechanism and principles of legal regulation and peculiarities of parties involved. It is suggested that the type of systematization of legal norms, as well as objectives of legal regulation and the interests that are being pursued in legal relations in question should be referred to as special components of the legal institutionalization of political parties.

About the Author

A. V. Kurochkin
Naberezhnye Chelny Institute (Branch) of the Kazan (Volga Region) Federal University
Russian Federation


References

1. Агафонова К. А. Категория политической свободы в конституционном праве (на примере свободы создания и деятельности политических партий) : дис.. канд. юрид. наук. - М., 2009. - 174 с.

2. Барабанов М. В. Политические партии современной России: становление, особенности, перспекти вы : дис.. канд. полит. наук. - М., 2006. - 148 с.

3. Блинкова Н. Ю. Правовое положение политических партий на современном этапе: сравнительный анализ законодательства Российской Федерации и Федеративной Республики Германии : дис.. канд. юрид. наук. - М., 2009. - 190 с.

4. Демин А. А. Метод правового регулирования как критерий отграничения административного права от других отраслей российского права, включая конституционное // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Юридические науки». - 2004. - № 2. - С. 21-33.

5. Заславский С. Е. Закон о политических партиях принят. Что дальше? // Сравнительное конституцион ное обозрение. - 2002. - № 1. - С. 14-17.

6. Ильиных А. В. Регистрация политических партий как функция федеральных органов исполнительной власти // Современные проблемы государственного управления. - Хабаровск, 2013. - С. 39-48.

7. Исмаилов Р. Р. Конституционный статус политических партий в современных федеративных государствах Европы (сравнительно-правовое исследование) : дис.. канд. юрид. наук. - М., 2010. - 166 с.

8. Коваленко А. Ю. Роль комплексных правовых институтов в развитии комплексных отраслей права // Правоохранительные органы: теория и практика. - 2015. - № 1. - С. 95-98.

9. Лапаева В. В. Закон о политических партиях: в чем суть альтернативных подходов // Журнал российского права. - 2001. - № 2. - С. 11-18.

10. Лермонтов Ю. М. Конституционно-правовая институционализация муниципальной демократии в современной России : дис.. канд. юрид. наук. - М., 2009. - 187 с.

11. Малиновский В. А. Предмет конституционного права: классика и современность // Вестник Тверского государственного университета. Серия «Право». - 2009. - № 15. - С. 80-88.

12. Мамичев В. Н. Правовое регулирование деятельности общественных объединений в России // Вест ник СевКавГТИ. - 2014. - № 18. - С. 119-121.

13. Митин Г. Н. Ошибочное понимание закона о политических партиях // Конституционное и муници пальное право. - 2007. - № 13. - С. 12-15.

14. Сорокина Ю. В. Метод правового регулирования как проявление сущностных свойств права // Вопро сы российского и международного права. - 2011. - № 1. - С. 6-30.

15. Струнский А. Д. К некоторым вопросам правового регулирования института юридических лиц в РФ и ФРГ: сравнительно-правовой анализ // Актуальные вопросы юриспруденции : сборник научных трудов по итогам международной научно-практической конференции. - Екатеринбург, 2015. - С. 23-26.

16. Чеснов К. В. Конституционно-правовая институционализация системы исполнительной власти в Рос сии : дис.. канд. юрид. наук. - Белгород, 2011. - 167 с.

17. Шашкова Я. Ю. Влияние закона «О политических партиях» на партийную систему и политическую ситуацию в РФ // Дневник АШПИ. - 2001. - № 13-14. - С. 321-324.

18. Шишпарёнок О. Н. Правовое регулирование взаимодействия государственных органов субъектов Российской Федерации с политическими партиями // Вестник Института законодательства и правовой информации им. М. М. Сперанского. - 2012. - № 2 (17). - С. 3-21.


Review

For citations:


Kurochkin A.V. General and special components of legal institutionalization of political parties in the russian federation. Actual Problems of Russian Law. 2017;(7):11-18. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/1994-1471.2017.80.7.011-018

Views: 577


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-1471 (Print)
ISSN 2782-1862 (Online)