Preview

Actual Problems of Russian Law

Advanced search

Difference between Artistic Creation and Offense (by the Example of the Pavel Pavlensky Performances)

https://doi.org/10.17803/1994-1471.2018.89.4.140-149

Abstract

The article reveals the problem of uniformity of understanding basic concepts of forensic art examination. The concept of "activity" in the art, psychological and legal context is explored. It is noted that the uniformity of understanding of this term is determined by the research of L. S. Vygotsky, A. R. Luriya, S. L. Rubinstein, A. A. Leontiev and others. Following these, the concept of creativity, which is relevant in the expert activity, is proposed. In order to determine the features of artistic creativity, the author analyzes the performances of the representative of contemporary Russian (boundary) art - Pavel Pavlensky. On the philosophical, psychological, art criticism, and legal grounds the author outlines some features that distinguish various types of activities relevant in forensic art examination. It is proved that there is an objective level of understanding of creativity, which is revealed through the comparison of various activities. Proceeding from the general scheme of behavior of subjects (mechanism of action): motive, motivation, action, result of activity, evaluation, it is proved that, in spite of the subjective level of understanding of creativity, it is possible to establish the features of creativity, games, offenses, and crimes. It is asserted that this is relevant in establishing the fact in proof; choosing the type of forensic art examination; appropriate definition of the subject of forensic examination.

About the Author

L. K. Bondarenko
North Caucasus Branch of Russian State University of Justice
Russian Federation


References

1. Аполлон. Изобразительное и декоративное искусство. Архитектура : терминологический словарь / под общ. ред. А. М. Кантора. - М. : Эллис Лак, 1997. - 736 с.

2. Бондаренко Л. К. Основные адаптивные тенденции в современном отечественном искусстве рубежа ХХ-XXI вв. (1991-2011 гг.) : дис.. д-ра филос. наук. - М., 2016. - 379 с.

3. Бредихина Л. О театральности старого перформанса и перформативности нового театра // Театр. Перформанс. - 2017. - № 29. - С. 8-18.

4. Выготский Л. С. Психология искусства / общ. ред. В. В. Иванова ; коммент. Л. С. Выготского и В. В. Иванова, вступ. ст. А. Н. Леонтьева. - 3-е изд. - М. : Искусство, 1986. - 573 с.

5. Искусство в системе культуры / сост. и отв. ред. М. С. Каган. - Л. : Наука, 1987. - 270 с.

6. Леонтьев А. А., Соколова Е. Е. Деятельность. Сознание. Личность. - М. : Смысл, 2005.

7. Личко А. Е. Психопатии и акцентуация характера у подростков. - 2-е изд. - Л. : Медицина, 1983. - 255 с.

8. Лурия А. Р. Лекции по общей психологии. - СПб. : Питер, 2004. - 320 с.

9. Мавлиев А., Ахметжанова К. Художник зашил свой рот суровой ниткой в поддержку Pussy Riot // Комсомольская правда. - 2012. 23 июля.

10. Нестеренко В. Г. Эстетическая деятельность и структура эстетического сознания // Эстетическое сознание и художественная культура. - Киев : Наукова думка, 1983. - С. 20-46.

11. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. - СПб. : Питер, 2005.

12. Россинская Е. Р. Судебная экспертиза в гражданском, арбитражном, административном и уголовном процессе. - 3-е изд., доп. - М. : Норма ; Инфра-М, 2011. - 736 с.

13. Федотова Е. Фокус Война // Артхроника. - 2011. - № 4. - С. 38-43.

14. Хоннеф К. Энди Уорхол, 1928-1987. От коммерции к искусству. - Koln : Taschen ; Арт-Родник, 2008. - 96 с.


Review

For citations:


Bondarenko L.K. Difference between Artistic Creation and Offense (by the Example of the Pavel Pavlensky Performances). Actual Problems of Russian Law. 2018;(4):140-149. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/1994-1471.2018.89.4.140-149

Views: 769


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-1471 (Print)
ISSN 2782-1862 (Online)