Preview

Actual Problems of Russian Law

Advanced search

The Unity and Diversity of Russian Federalism

https://doi.org/10.17803/1994-1471.2017.82.9.056-067

Abstract

The article examines characteristics of the Russian federal state-legal system. The author believes that implementation of equality of constituent entities of the Federation in Art. 5 of the Constitution of the Russian Federation does not mean their equal status. The paper examines peculiarities of the status of constituent entities of diverse types that are determined by multinationality of the population, geographical, geopolitical, economic and other factors. The paper concludes that the unity in a federal state can only be the unity of diversity. A non-natural desire to eliminate diversity inevitably distorts the meaningful side of federalism and impoverishes it. However, significant differences, particularly in social and economic development of constituent entities of the Federation, are so critical that they incur negative processes in the social, demographic, cultural and other spheres of life. The paper analyzes the problem of distinguishing jurisdictions and powers in a federal State. The author argues that correct distribution of powers between the center and the regions determines political and socio-economic situation in the country, as well as the country's position on the international arena. Modern federate relations are developing towards excessively greater centralization of power aimed at imposing the unity in federal relationships. This tendency is excessive and harmful from the point of view of regions' orientation to their own social and economic development, stimulating regions to develop independently, creating regional economic growth points.

About the Author

S. V. Narutto
Kutafin Moscow State Law University (MSAL)
Russian Federation


References

1. Брежнев О.В. Организация конституционного правосудия в сложносоставных субъектах Российской Федерации: проблемы и перспективы // Российская юстиция. - 2016. - № 3.

2. Галкин А.Н. Укрупнение регионов как условие и средство оптимизации управления, более эффективной социально-экономической политики Российской Федерации // Вестник Южно-Уральского государственного университета. - 2008. - № 8.

3. Гончаров В.В. О некоторых вопросах укрупнения субъектов Российской Федерации как условия оптимизации системы государственного управления: современные проблемы и перспективы развития // Юридический мир. - 2010. - № 2.

4. Гоптарева И.Б. Федерализм как политико-правовой и социальный способ управления конфликтами и как средство их перманентного разрешения // Credo. - 1998. - № 6; 1999. - № 1 (13).

5. Государственное право Германии. - М., 1994. - Т. 1. - 320 с.

6. Добрынин Н.М., Глигич-Золотарева М.В. Управление развитием Федерации: прикладной системный анализ в сфере государственно-территориального устройства. - Ч. 2. Проблемы федеративной системы: постановка и пути решения // Право и политика. - 2011. - № 1.

7. Дударенко А.Ф. Некоторые теоретические вопросы национально-государственного строительства в Российской Федерации // Личность и власть (конституционные вопросы): межвузовский сборник научных работ. - Ростов н/Д, 1995.

8. Жеребин В.С. Диалектика социальных противоречий при социализме и право. - М., 1986. - 144 с.

9. Золотухина Т.А. Правовая политика в области укрупнения российских регионов // Конституционное и муниципальное право. - 2013. - № 5.

10. Карапетян М.Г. Механизм реализации правовой политики в сфере укрупнения субъектов Российской Федерации // Юридическая мысль. - 2009. - № 2.

11. Кириенко Г.С. О некоторых проблемах экономического развития субъектов Российской Федерации // Российская юстиция. - 2012. - № 2.

12. Княгинин К.Н. Развитие конституционного статуса автономных (национальных) округов в составе края или области: цепь решений «как лучше» // Конституционное и муниципальное право. - 2009. - № 21.

13. Кокотов А.Н. Разграничение и согласование полномочий РФ и субъектов РФ // Российское право: образование, практика и наука. - 2005. - № 1.

14. Коломейцева Т.А. Проблемы укрупнения субъектов Российской Федерации // Конституционное и муниципальное право. - 2010. - № 6.

15. Крылов Б.С. Федерализм и его будущее // Журнал российского права. - 1999. - № 1.

16. Кумпф Ф., Оруджев З. Диалектическая логика: основные принципы и проблемы. - М., 1979. - 286 с.

17. Михалева Н.А. Конституции и уставы субъектов Российской Федерации (сравнительно-правовое исследование). - М.: Юркомпани, 2010. - 366 с.

18. Проблемы суверенитета в Российской Федерации / Б.С. Крылов, И.П. Ильинский, Н.А. Михалева [и др.] - М.: Республика, 1994. - 175 с.

19. Русская идея / сост. и авт. вступ. ст. М.А. Маслин. - М., 1992. - 496 с.

20. Современные проблемы организации публичной власти: монография / рук. авт. кол. и отв. ред. С.А. Авакьян. - М.: Юстицинформ, 2014. - 596 с.

21. Теория государства / под ред. А.Б. Венгерова. - М., 1995. - 528 с.

22. Умнова И.А. Современная конституционная модель российского федерализма: проблемы совершенствования и тенденции эволюции // Государство и право. - 1999. - № 11.

23. Умнова И.А. Современные основы российского федерализма. - М., 1998. - 398 с.

24. Флоренский П.А. Предполагаемое государственное устройство в будущем // Флоренский П.А. Собр. соч.: в 4 т. - М., 1995. - Т. 2. - 650 с.

25. Чиркин В.Е. Современный федерализм: сравнительный анализ. - М., 1995. - 72 с.

26. Эбзеев Б.С., Карапетян Л.М. Российский федерализм: равноправие и асимметрия конституционного статуса субъектов // Государство и право. - 1995. - № 3.


Review

For citations:


Narutto S.V. The Unity and Diversity of Russian Federalism. Actual Problems of Russian Law. 2017;(9):56-67. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/1994-1471.2017.82.9.056-067

Views: 959


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-1471 (Print)
ISSN 2782-1862 (Online)