Preview

Actual Problems of Russian Law

Advanced search

Legal Aspects of Creating and Using Complex Objects of Intellectual Rights in Virtual Reality

https://doi.org/10.17803/1994-1471.2017.82.9.147-152

Abstract

Legal regulation of relations resulting from the creation and use of digital objects is one of the most pressing issues in contemporary legal science and practice. Legal qualification of objects developed by means of computer technologies is under discussion in legal literature. In particular, this applies to objects that are created in the so-called virtual reality. This article is devoted to the analysis of a number of issues related to the development and operation of complex objects of intellectual rights with the help of computer technology. The author analyzes the concept of virtual reality, considering the issues raised about the qualifications and the use of those objects that are created in this area (including SaaS technologies and APIs). The article concludes that there is a need to develop mechanisms for disposition of intellectual rights in the light of the development of modern computer technologies.

About the Author

E. I. Abdullina
Kutafin Moscow State Law University (MSAL)
Russian Federation


References

1. Котенко Е.С. Виртуальность как признак мультимедийного продукта: методологический анализ // Актуальные проблемы российского права. - 2011. - № 3. - С. 138-147.

2. Котенко Е.С. Мультимедийный продукт как объект авторских прав: автореф. дис.. канд. юрид. наук. - М., 2012.

3. Котенко Е.С. Мультимедийный продукт как объект авторских прав: дис.. канд. юрид. наук. - М., 2012. - 175 с.

4. Котенко Е.С. Понятие и признаки мультимедийного продукта // Lex Russica. - 2013. - № 6. - С. 601-615.

5. Савельев А.И. Правовая природа виртуальных объектов, приобретаемых за реальные деньги в многопользовательских играх // Вестник гражданского права. - 2014. - № 1. - С. 127-150.

6. Савельев А.И. Электронная коммерция в России и за рубежом: правовое регулирование. - 2-е изд. - М.: Статут, 2016. - 640 с.

7. Синицын С.А. Вещь как объект гражданских прав: возможные и должные критерии идентификации // Законодательство и экономика. - 2016. - № 11. - С. 7-17.

8. Энтин В.Л. Авторское право в виртуальной реальности (новые возможности и вызовы цифровой эпохи). - М.: Статут, 2017. - 216 с.

9. Fairfield J. «Virtual Property», Boston University Law Review. 2005. № 85. 1050 P.

10. Duranske B. T. Virtual Law: Navigating the Legal Landscape of Virtual Worlds. - Chicago: ABA Publishing, 2008. - 27 p.

11. Hobson A. «Reality check: the regulatory landscape for virtual and ugmented reality», R Street Policy Study, September, 2016 // URL: https://www.rstreet.org/wp-content/uploads/2016/09/69.pdf.

12. Ryan Calo, et al., «Augmented Reality: A Technology and Policy Primer» Tech Policy Lab, University of Washington, September 2015 // URL: http://techpolicylab.org/wp-content/uploads/2016/02/Augmented_Reality_Primer-TechPolicyLab.pdf.


Review

For citations:


Abdullina E.I. Legal Aspects of Creating and Using Complex Objects of Intellectual Rights in Virtual Reality. Actual Problems of Russian Law. 2017;(9):147-152. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/1994-1471.2017.82.9.147-152

Views: 706


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-1471 (Print)
ISSN 2782-1862 (Online)