Preview

Actual Problems of Russian Law

Advanced search

The Legal Model for the Professional and Social Accreditation of Educational Programs

https://doi.org/10.17803/1994-1471.2017.85.12.017-026

Abstract

The article proposes an authorised approach to understanding the institutional system of professional and public accreditation of educational programmes, including the level of accreditation organizations, expert and organizational-methodological levels. The system in question has been analyzed in terms of its relevance to the intent of the law-maker set forth in legislative provisions; the author describes the cases of possible abuse of the rights granted. The author stresses the need to maintain the requirements of the labor market among the criteria of the professional and public accreditation procedure, which will result in filling in the gaps in legal regulation and reflect the specific demand for the skilled personnel in individual sectors of economy. The article notes the relevance of regulatory changes facilitating the implementation of tools applied by the Ministry of Education and Science of the Russian Federation to maintain the list of organizations conducting professional and public accreditation using modern information technology. Relevant monitoring mechanisms provide for the recognition of the potential and usefulness of the results of professional and public accreditation, inter alia, in the context of an administrative reform of the State control (supervision) over compliance with mandatory educational requirements.

About the Author

T. B. Kulikova
Kutafin Moscow State Law University (MSAL); Scientific and Education Center "Innovative Technologies in the Legal Science and Education"
Russian Federation


References

1. Артемова И. В. Профессионально-общественная аккредитация в образовании // Советник в сфере образования. - 2016. - № 5. - С. 6-10.

2. Ганн Е. А., Беликова Е. В., Алпатов А. А. Профессионально-общественная аккредитация образова тельных программ: юридические рамки и социально-экономические перспективы становления // Вестник Международного института экономики и права. - 2016. - № 2 (23). - С. 53-80.

3. Замрий О. Н. Нормативно-правовое регулирование процедуры проведения профессионально-обще ственной аккредитации образовательных программ в России // Вестник Тверского государственного университета. - Серия «Право». - 2016. - № 2. - С. 207-213.

4. Контрольно-надзорная и разрешительная деятельность в Российской Федерации: аналитический доклад - 2016 / И. Абузярова, Н. А. Данилов, А. Зуев [и др.] ; рук. С. М. Плаксин. - М. : РСПП, 2017. - 144 с.

5. Латрицкова Ю. В. Информационное обеспечение как условие повышения эффективности деятельности органов государственного управления // Человек. Культура. Общество : сб. ст. VIII Междунар. науч.-практ. конф. / под ред. Н. В. Розенберг. - Пенза : Приволжский Дом знаний, 2016. - С. 73-77.

6. Автоматизированная информационная система мониторинга результатов профессионально-общественной аккредитации образовательных программ // URL: http://accredpoa.ru/index/about (дата обращения: 14.08.2017).

7. Латрицкова Ю. В. Информационное обеспечение как условие повышения эффективности деятельности органов государственного управления // Человек. Культура. Общество : сб. ст. VIII Междунар. науч.-практ. конф. / под ред. Н. В. Розенберг. Пенза : Приволжский Дом знаний, 2016. С. 73-77.

8. Матвеева Т. В., Машкова Н. В., Ткачева О. Н., Сафина О. Г. Проблемы профессионально-общественной аккредитации программ дополнительного профессионального образования и перспективы ее внедрения // Образование и наука. - 2015. - № 1 (120). - С. 137-150.

9. Реформа высшего образования: отечественный и зарубежный опыт // Бюллетень о сфере образования. Аналитический центр при Правительстве РФ. - 2017. - № 12.


Review

For citations:


Kulikova T.B. The Legal Model for the Professional and Social Accreditation of Educational Programs. Actual Problems of Russian Law. 2017;(12):17-26. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/1994-1471.2017.85.12.017-026

Views: 385


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-1471 (Print)
ISSN 2782-1862 (Online)