Preview

Actual Problems of Russian Law

Advanced search

Credit Rating Agencies as Subjects of Financial Relations

https://doi.org/10.17803/1994-1471.2018.88.3.056-060

Abstract

A modern debt policy is crucial for the functioning of the Russian government debt since it lays down main directions for the development of debt relations, i.e. determination of types of loans, composition of creditors, enhancement of credit rating of the state. Currently, in the context of debt relations, the credit rating of the state acting as a sovereign borrower on the international financial market and that is taken into account by investors plays a decisive role. Traditionally, the credit rating of the Russian Federation has been determined by three leading international credit rating agencies: Fitch, Standard & Poor's (S&P) and Moody's. Due to lowering the Russian Federation credit rating to a low level, it was decided to develop a national system of rating agencies and to develop your national rating scale based on the international experience. Only two of the pre-existing national agencies - "ExpertRA" and "Analytical Credit Rating Agency (ACRA) - and the three branches of the above mentioned international organizations have gained accreditation of the RF Central Bank. It is proposed to treat credit rating agencies as derivative (supplementary) actors of financial relations.

About the Author

Yu. K. Tsaregradskaya
Kutafin Moscow State Law University (MSAL)
Russian Federation


References

1. Рейтинг стран по объему государственного долга, приходящегося на одного жителя в 2013 году // URL: http://vid1.rian.ru/ig/ratings/gosdolg2013.pdf ; The World Factbook : Справочник ЦРУ // URL: http://cia.gov. (дата обращения: 18.12.2017)

2. Федеральный закон от 13.07.2015 № 222-ФЗ «О деятельности кредитных рейтинговых агентств в Российской Федерации, о внесении изменения в статью 76.1 Федерального закона "О Центральном банке Российской Федерации (Банке России)" и признании утратившими силу отдельных положений законодательных актов Российской Федерации» // СЗ РФ. 2015. № 29. Ст. 4348 (далее - Закон № 222-ФЗ)

3. Реестр филиалов и представительств иностранных кредитных рейтинговых агентств по состоянию на 14.04.2017 // URL: https://www.cbr.ru/finmarket/supervision/sv_ra/ (дата обращения: 29.09.2017)

4. Реестр кредитных рейтинговых агентств по состоянию на 10.03.2017 // URL: https://www.cbr.ru/finmarket/ supervision/sv_ra/ (дата обращения: 29.09.2017)

5. Ершова И. В., Отнюкова Г. Д., Спектор А. А., Шевченко О. М. Инвестиционное право : учебное пособие. М., 2014. С. 207

6. Создание системы сопоставления рейтинговых шкал кредитных рейтинговых агентств (мэппинг) : Доклад для общественных консультаций. Ноябрь 2016 г. // URL: https://www.cbr.ru/StaticHtml/File/14080/ Consultation_Paper_161205.pdf (дата обращения: 29.10.2016).

7. Основные направления государственной долговой политики Российской Федерации на 2017-2019 гг. // URL: http://minfin.ru/common/upload/library/2017/02/main/Dolgovaya_politika_2017- 2019.pdf (дата обращения: 15.08.2017).

8. Основные направления государственной долговой политики Российской Федерации на 2017-2019 гг.

9. Закон № 222-ФЗ.

10. Ершова И. В., Отнюкова Г. Д., Спектор А. А., Шевченко О. М. Инвестиционное право : учебное пособие. - М. : Проспект, 2014. - 317 с


Review

For citations:


Tsaregradskaya Yu.K. Credit Rating Agencies as Subjects of Financial Relations. Actual Problems of Russian Law. 2018;(3):56-60. (In Russ.) https://doi.org/10.17803/1994-1471.2018.88.3.056-060

Views: 503


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1994-1471 (Print)
ISSN 2782-1862 (Online)